نی نی ناز

يرقان يا زردي Jaundice

1390/2/3 19:24
نویسنده : سهیلا خانم
663 بازدید
اشتراک گذاری



علائم : - زرد شدن پوست و سفيدي چشم - ادرار تيره- قوه‌اي - مدفوع بي‌رنگ - تهوع و بي‌اشتهايي


يرقان خودش يك بيماري نيست بلكه نشانه‌اي از يك بيماري زمينه‌اي است و بصورت زرد شدن پوست و سفيدي چشم خود را نشان مي‌دهد.
اين عارضه ناشي از وجود ماده زرد رنگ صفرا به اسم بيليروبين در خون است. اين ماده رنگي زماني تشكيل ميشود كه گلبولهاي پير قرمز خون بطور طبيعي شكسته و تجزيه ميشوند اما وقتي برخي از بيماريها ايجاد شوند اين ماده رنگي در خون جمع ميشود و رنگ پوست را زرد مي‌كند. از علتهاي احتمالي يرقان مي‌توان به هپاتيت (التهاب كبد)،‌انسداد يا ناهنجاريهاي مجاري صفراوي و انواع مشخصي از كم خوني‌ها اشاره كرد.

زردي پوست غالباً همراه با ادرار قهوه‌ايي تيره است و اين بخاطر ريزش بيش از حد اين ماده رنگي از خون به داخل ادرار ميباشد. همچنين ممكن است مدفوع بي‌رنگ شود زيرا اين ماده رنگي به اندازه كافي در روده‌ها وجود ندارد تا رنگ مدفوع را تيره كند يرقان در يك سوم از نوزادان در خلال اولين هفته بعد از تولد اتفاق مي‌افتد به اين نوع زردي يرقان فيزيولوژيك مي‌گويند تقريباً در كليه‌ي چنين مواردي بيماري مشخصي عامل آن نيست بلكه فقط بخاطر آن است كه كبد و دستگاه گوارش كودك هنوز خود را با زندگي بيرون از رحم عادت نداده است. (مع‌الوصف هرگونه زردي دوره نوزادي را بايد به پزشك نشان داد تا توسط وي بررسيها و تصميمات لازم اتخاذ شود).


آيا خطرناك است؟
يرقان بايد بطور جدي درمان شود زيرا معمولاً‌ يك بيماري در پس آن نهفته است.


ابتدا چه كار بايد بكنيد؟
1- رنگ ادرار كودك را از نظر تيره‌گي و مدفوع را از نظر بي‌رنگي غيرطبيعي بررسي كنيد.

2- اگر كودك مريض است و چيزي نمي‌خورد براي آنكه آب بدنش از دست نرود پي در پي به او مايعات بدهيد.

3- تا زمان مراجعه به دكتر نسبت به بهداشت جدي باشيد زيرا كودك ممكن است دچار هپاتيت باشد كه كاملاً مسري است.


آيا مشورت با دكتر لازم است؟
اگر به يرقان مشكوك هستيد و يا كودك زرد و تيره به نظر مي‌آيد بلافاصله با دكتر تماس بگيريد نوزاد زرد بايد توسط دكتر معاينه شود زيرا بيليروبين اضافي مي‌تواند بر اندامها و اعضاء‌داخلي نوزاد آسيب برساند. همچنين بايد از نظر بيماري اصلي كه يرقان را بوجود آورده است بررسي شود.


دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟
بيماري اصلي را شناسائي كرده و به درمان آن خواهد پرداخت اگر هپاتيت باشد اقدامات جداسازي وي از ديگران بايد بعمل آيد.
لازم است تا كودك شما بمدت چند هفته يا چند ماه بعد از برطرف شدن بيماري در درمانگاه يا بيمارستان بطور منظم بررسي شود تا از بابت از ميان رفتن هرگونه عوارض جانبي مطمئن شوند.


شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟
مطمئن شويد كه رژيم غذايي مخصوص و دواهاي كودك به او داده ميشود.
با كودك همدردي كنيد ممكن است فهم اينكه چرا بايد غذاهاي مخصوص بخورد برايش دشوار باشد و چند هفته‌ايي احساس خستگي و پريشاني بكند.

منبع: سایت کودکانه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

ساسان اس ام اس
6 آبان 93 15:06
سلام معلومه نی نی باحالی داری. امیدوارم همیشه سالم باشه. تو انجمن سایتمون مطالب زیادی درباره کودکان و همسرداری داریم. من بهت سر زدم اگه شما هم دوست داشتی به سایت ما سر بزن. ممنون www.SasanSMS.ir کامل ترین آرشیو اس ام اس www.SasanSMS.ir/Forum متفاوت‌ترین انجمن سرگرمی و تفریحی فارسی‌زبانان
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی ناز می باشد